סרט שהופץ בישוב, הפך ברגע את המפה הפוליטית – לאן הולכים וסיכום ביניים

בין אם הרגשתם זאת או לא, זה היה שבוע סוער במערכת הבחירות. כנראה הסוער שידענו עד היום.

מהלכים שהלכו והתגבשו בישוב והיו אמורים ליצור מפץ פוליטי ואולי לסגור את הבחירות בסיבוב אחד עם צוות צעיר וחדש בהובלת קרן גרין ותומר יעקב, התנפצו השבוע.

בערב אחד של וידאו שצולם בחצר, איחוד שנרקם במשך שבועות ע”י צוות של שני המועמדים וגורם פוליטי מוכר וחזק בישוב (שאמנם נעלם מהרשתות החברתיות בחודשים האחרונים, אך הוא ממשיך להוות גורם משפיע), הסתיים הסיפור. התמונות שהיו אמורות להיות עם קרן, הוחלפו בתמונות עם גולברי בהרמת הכוסית בערב החג ובפוליטיקה כמו בפוליטיקה, הכל השתנה ברגע.

תומר ובעקבותיו קרן הוציאו סרטים קצרים לרשת שבהם הסבירו מה קרה ואת השיקולים שלהם וכנראה שבכך סיימו את הסיפור בינהם.

המיתוג מחדש ושלט החוצות של תומר עם הרשימה שעלו בשבוע שעבר, היו הרמז לפיצוץ הגדול. הסרט ששוחרר השבוע, סתם את הגולל.

 

פחות מחודשיים לפני הבחירות, איך נראית המפה הפוליטית בישוב?

בניגוד למדגמים שאנו עושים ובהם תמיד אנו מתחילים באות א’, היום נתחיל באות ת’ לשם שווין.

תומר יעקב החל את הקמפיין שלו בשלב מוקדם יחסית. על הניצוץ שראיתי אצלו בעין, אכתוב בראיון שנפרסם עם כל המועמדים. את אותו ניצוץ זיהו ככל הנראה לא מעט משפחות צעירות בישוב ועבודת השטח שלו (בעצמו) והניסיון לעזור לתושבים רבים במהלך הקדנציה, עשו את שלהם.

למרות היותו תושב קדימה, באופן מפתיע, היתה תחושה שתומר חזק מאד ברמת אמיר ועושה את דרכו לכיוון הנכון.

נכון ללפני כחודשיים, המהלך של תומר להתמודד עם הטענות בנושאי נדל”ן בישוב ואינטרסים שונים, היה המהלך הטוב ביותר של הקמפיין לדעתי במסגרתו הוא צילם סרט על רקע שטח חקלאי עם אביו ותיאר את המציאות. המהלך הזה “הרג” את הנסיון לקשור אליו אינטרסים שונים. מהלך מבריק של תומר לדעתי.

בחודש וחצי האחרון, היתה תחושה שהקמפיין נרגע. שמעתי אנשים שאומרים שהוא התחיל מוקדם מדי ואחרים שטענו שחופשת הקיץ לא עשתה טוב, אך בפועל נראה שכרגע הוא לא במסלול הבטוח לסיבוב שני במידה ויהיה כזה.

בשבועות הקרובים סביר להניח שנראה את הקמפיין מתחזק מחדש בעקבות המיתוג מחדש ועבודת שטח שתומר כבר הוכיח שהוא יודע לעשות בצורה מעולה.

פרמטרים נוספים:

שילוט: ברמת שילוט בתים תומר עשה עבודה מעולה. במקומות רבים בישוב רואים שילוט של תומר ויחד עם שלטי חוצות שעלו לאורך הקמפיין, נראה שבפרמטר הזה נעשתה עבודה טובה מאד.

עבודת שטח: בעוד מתמודדים אחרים (ובעיקר מתמודדת) עשתה את הקמפיין הטוב ביותר עם פעילים בשטח, תומר בעצמו עשה עבודת שטח טובה וזה בהחלט נתן את התנופה הנדרשת בתחילת הקמפיין. כמו שנכתב, בתקופה האחרונה יש תחושה שהתנופה נעצרה.

דיגיטל: בתחום זה שלדעת רבים מנצח בחירות בתקופה זו, אף אחד מהמתמודדים לא מככב וגם תומר שמשתמש בעיקר בעמוד פרטי לא משקיע משאבים משמעותיים.

ברמת חיפושים בגוגל (מאפשר לנו לנתח ברמה מסוימת את רמת הענין של הציבור על המתמודדים השונים), בוצעו במהלך החודש האחרון 34 חיפושים של השם תומר יעקב בגוגל.

פעילות בפורומים השונים: לתומר יש מספר פעילים אקטיבים מאד דוגמת אלישע סלם, רועי בר, מלי לביא, שניר גולן ועוד אשר מקדמים את תומר, אך מעבר לפעילים הקבועים, הוא לא עושה רעש משמעותי בפורומים.

רשימה: שלט החוצות שעלה לפני כשבוע הציג לראשונה את האנשים שיקחו חלק ברשימה של תומר. האנשים שלצידו בשלט הם: קרן לווין, שניר גולן, ליאת הדרי – פרגלי ושרון שגיא הם אנשים שכנראה יהיו בחמישיה הראשונה של תומר למועצה.

מדגמים: אצל תומר יש אי יציבות במדגמים השונים – בעוד במדגמי הפורטל הוא ניצח פעמיים, בסקרי הפייסבוק של צור יהב הוא הגיע בדרך כלל למקום השלישי. במשאל הרחוב שביצענו במסגרת הפורטל, תומר הגיע למקום השלישי.

חוגי בית: מבחינת כמות חוגי הבית בישוב, נראה שתומר התחיל עם תנופה אדירה וקיים המון חוגי בית עד לא מזמן. החל מאוגוסט חלה ירידה בכמות חוגי הבית שהוא מקיים.

המועמד הרועש ביותר של בחירות 2013, הוא המועמד השקט ביותר של בחירות 2018. פריבילגיה של ראש מועצה מכהן.

 

נראה שהמועמד היחיד שסביבו יש שקט ויציבות הוא ראש המועצה שביט מס שסיים את המהלך הגדול שלו לבחירות במהלך יולי 2018 כאשר צירף את צפריר פדלון כמספר 2 שלו ומאז הם עוסקים בעבודה השוטפת שתקווה שתניב תוצאות בבחירות. זה הרווח הנקי שיש לראש מעוצה מכהן שמציג לנו בתקופה הזו מעין פרומו לאיך יראו החיים שאחרי הבחירות במידה וייבחר, כאשר הוא מנהל את הישוב מהלשכה וצפריר שמכיר כל פינה בישוב, דואג לטפל בשטח עם דגש על חזות הישוב.

עד לא מזמן, מעבר לשלטי החוצות שהועלו לפני כשלושה חודשים, הקמפיין של שביט לא הורגש בשטח, אך לאחר החיבור עם צפריר, עלתה כמות השלטים והחלה פעילות דיגיטלית, חוגי בית והתומכים משנת 2013, חזרו לייצג אותו בפורמים השונים.

אנשים שפוגשים את שביט (כולל עבדכם הנאמן) מספרים כי שביט מסתובב עם תחושה של זכייה והוא עובד בשקט בשטח בשביל לקדם את הסיכויים שלו.

בשטח אמנם יש לשביט מתנגדים רבים, ועד לא מזמן, שמעתי רבות על תחושה (שקצת נעלמה בתקופה האחרונה) שהוא עלול להפתיע בבחירות הללו בדרכו לסיבוב שני מול אחד המתחרים.

פרמטרים נוספים:

שילוט: שביט היה השני לפרסם שלטי חוצות (לאחר תומר). מאז ירדו השלטים לפני כחודשיים, לא עלו שלטים חדשים. ברמת שילוט בתים שביט חיזק בחודש וחצי האחרון את הנוכחות ויחד עם “חיית השטח” צפריר, הם נראים ביותר בתים (בעיקר באזור קדימה), אך עדין לא בכמויות דומות לשל המתחרים.

עבודת שטח: ברמה האישית לא ראיתי עבודת שטח שנעשית. אין פעילים ברחובות אשר מסתובבים עם חולצות או מחתימים פעילים. נראה שהדגש הוא על קמפיין שקט שב- 30.10 נדע האם הוא פעל בהצלחה.

דיגיטל: לפני כחודשיים שביט התחיל לפרסם במינונים גבוהים יותר בעמוד העסקי והפרטי שלו ובשבועות האחרונים החל גם קמפיין ממומן בפייסבוק. בדומה למתחרים, גם במקרה של שביט, קיים פספוס לדעתי במימוש הפוטנציאל של הרשת החברתית.

ברמת חיפושים בגוגל, בוצעו במהלך החודש האחרון 60 חיפושים של השם שביט מס בגוגל.

פעילות בפורומים השונים: אחרי תקופה גדולה של שקט, בשבועות האחרונים חזרו הפעילים המובילים של שביט לפורמים השונים לדיאלוגים סביב נושאים שונים. הפעילים שאנו מכירים משנת 2013 הם אותם אנשים דוגמת: סיגל ווידמן, סתיו אדם, צ’יצקו ועוד, אך לא ניתן להשוות בין העבודה שנעשתה בפורמים מצידו של שביט ותומכיו לבין העבודה שנעשית כיום מבחינת “רעש”.

רשימה: שביט עדין לא פרסם את הרשימה שלו למועצה, אך ידועים שני דברים עיקריים: צפריר פדלון (רכש מעולה) יהיה במקום השני וליאור בנאי שהיה הדמות האקטיבית ברשימה מצורן יפרוש מהחיים הפוליטיים. מעבר לכך אנו נדע בקרוב האם חלק מחברי המועצה המכהנים בסיעת אופק ימשיכו ומיהם החברים החדשים שיצטרפו לרשימה.

מדגמים: שביט החליט לא לקחת חלק במדגמים המתקיימים. באופן טבעי כמי שלא השתתף, הוא לא זכה לקולות משמעותיים לא במדגמי הפורטל, לא בסקרי הפייסבוק. במשאל הרחוב של הפורטל הוא הגיע למקום הרביעי.

חוגי בית: שביט מקיים כמות קטנה יחסית של חוגי בית ונראה כי חוגי הבית אשר מתקיימים, מאד ממוקדים לקהלים מסוימים.

 

נעבור לקרן גרין. כנראה הפתעת הבחירות עד שלב זה שיצרה בתקופה די קצרה מעגל גדול של תומכים ומצביעים.

ברמה האישית אני די נדהמתי במהלך מדגמי הרחוב שביצענו מהתמיכה שקרן קיבלה. לא הופתעתי מהתמיכה בצורן שאותה יש שיגידו כבשה, אך הופתעתי מהצלחתה גם בקדימה עם דגש על אזור שכונת בן צבי.

סבירות לא קטנה, שאם המהלך של הריצה המשותפת עם קרן היה קורם עור וגידים, היינו מקבלים את ראשת המועצה הראשונה בישוב. כעת לאחר שהחיבור לא צלח, יהיה מעניין איך זה ישפיע על השטח.

קרן גייסה אחריה פעילים נאמנים ואקטיבים והיא נראית בשטח יותר מכל מועמד אחר – הם נמצאים בטיילת עם חולצות, מחוץ למרכזי הקניות, עוברים מדלת לדלת ומגייסים בצורה מרשימה מתפקדים.

בעוד בקדימה יש רוב עצום לדעתי של שלטים של גולברי, בצורן מרגיש כאילו כל בית שלישי הוא עם שלט של קרן.

קרן התמודדה עם מספר “סטיגמות” בקמפיין שהיא רצה על התג של “האישה” וחיבור שקרי למפלגת מרצ. את הסיפור עם מרצ “הרגו” מהר מאד, אך נושא האישה לא טופל כי באופן אישי (גדלתי בבית של נשים אז …), אני חושב שהוא עושה לה טוב.

האתגר הגדול של קרן עד לתקופת הבחירות, יהיה לשמר את הקצב הקיים ולהתמודד עם המציאות החדשה / ישנה במסגרתה היא עלולה למצוא את עצמה במירוץ “ראש בראש” מול גולברי אשר נהנה מתמיכה היסטורית בישוב של קבוצת פעילים גדולה.

פרמטרים נוספים:

שילוט: החלה בקמפיין שילוט (שלטי אי תנועה) לפני כחודשיים שנפרש בצורה יפה בצורן ובעיקר בקדימה. במקביל ברמת שילוט הבתים קרן היא המלכה הבלתי מעוררת של צורן הותיקה עם כמות אדירה של שלטים אשר רואים כפי שכתבתי מכל בית שלישי לדעתי. בקדימה יש שלטים, אך בכמויות קטנות.

עבודת שטח: בית ספר לעבודת שטח. משש בבוקר בטיילת, דרך הביקורים בשטח של קבוצת הפעילים ועד הביקורים מדלת לדלת המתקיימים ברמה יומית בתקופה זו.

כנראה שעבודת השטח הטובה היא שהביאה את קרן למקום שהיא נמצאת בו מבחינת תמיכה וחשיפה.

דיגיטל: קרן פעילה בדיגיטל ונערכה עם עמוד עסקי ועמוד פרטי. לפני כחודש השיקה את אתר האינטרנט שלה (היחידה מבין המועמדים) ואני רואה שהיא מבצעת קידום ממומן בעמוד העסקי במינונים יותר גדולים מהמתחרים האחרים.

ברמת חיפושים בגוגל, בוצעו במהלך החודש האחרון 95 חיפושים של השם קרן גרין בגוגל.

פעילות בפורומים השונים: מתחילת הקמפיין הפעילים של קרן נשמעים ונראים בפייסבוק, לרוב במסגרת שיח רגוע ולא מתלהם. האנשים שנראה שמייצגים אותה על בסיס יומי בפייסבוק הם: אמיר זהבי, עדי בוים, תפארת אסולין משבאום ועוד.

רשימה: הראשונה לפרסם את הרשימה השבוע היתה קרן גרין שהציגה רשימת פעילים אנונימים יחסית מעבר לשלומי מוכתר (מקום שני) ואמיר זהבי (מקום שלישי) המוכרים יותר בישוב. הרשימה כוללת גם את נועם מולה (מקום רביעי) ואת תפארת אסולין משבאום (מקום חמישי).

מדגמים: בכל המדגמים קרן מבססת את עצמה בין המקום הראשון למקום השני בדרך כלל. במדגמי הפורטל היא הגיע במדגם האחרון במקום הראשון (חלק מהמועמדים בחרו לא לקחת חלק פעיל), מדגמי הפייסבוק של צור היא בדרך כלל מגיעה במקום השני ובמשאל הרחובות של הפורטל היא זכתה במקום הראשון.

חוגי בית: כחלק מהתוצר של הפעילים האקטיביים ועבודת השטח, קרן קיימה חוגי בית רבים עד לשלב זה גם בקדימה וגם בצורן.

 

נסיים עם האיש שבדרך כלל מופיע ראשון (האות י’) במדגמי הפורטל, אך לצורך האיזון היום יופיע אחרון, יצחק גולברי.

מכל המתמודדים לבחירות, כנראה הוא הראשון שידע (יחד עם שביט) שהוא ירוץ שוב לבחירות הללו. למרות שהוא ידע זאת, הוא האחרון שהצטרף עם הקמפיין כנראה בזכות כך שהוא יודע שיש לו גרעין מצביעים גדול היסטורית שאפשרו לו להתחיל לאט ובטוח.

בתחילת הדרך צירף אליו את חגי בן שושן (שעזב בהמשך) ויוסי אדירי. במהלך די מפתיע, צירף אליו בהמשך את צ’וך (לאחר שהודיע שהוא פורש מהחיים הפולטים) ובכך “סגר” את פינת ייצוג בקדימה וייצוג בצורן.

“המומחים” טוענים שהוא חייב לגמור את הבחירות בסיבוב ראשון בתקווה לאחוז מצביעים נמוך כי יש לו קהל מצביעים גדול שיצביעו בוודאות ומכיוון שבסיבוב שני יש סיכוי לא קטן שפעילי שלושת המועמדים האחרים, ילכו נגדו, אך בפוליטיקה כמו בפוליטקה, לא ניתן לדעת.

מכיוון שיום הבחירות הוא יום שבתון בישראל והאקטיביות של תושבי רמת אמיר גבוהה במיוחד (למרות שלא יהיה קלפיות ברמת אמיר), סבירות לא קטנה שגולברי ימצא את עצמו בסיבוב שני מאתגר במיוחד.

בחודש וחצי האחרון גולברי העביר הילוך ושלטי הבתים שלו השתלטו על קדימה (בדומה לקרן בצורן) וגם ברמת אמיר הוא זוכה ללא מעט נוכחות ושילוט.

האתגר הגדול של גולברי עד לתקופת הבחירות, יהיה לגייס מצביעים שהגיעו לישוב שהגיעו בעשור האחרון (ולקחו חלק בבחירות האחרונות) והצביעו הצבעת מחאה שהביאה ניצחון לשביט בבחירות האחרונות. גיוס של מצביעים כאלו ומצביעים שהגיעו לאחר הבחירות האחרונות, הם אלו שיכולים להביא לגולברי את הניצחון או למנוע אותו.

פרמטרים נוספים:

שילוט: גולברי העלה שלט חוצות אחד ביציאה מהישוב לפני כחודש וכנראה שומר את הכוח והתקציב של השילוט לאוקטובר. בשלטי הבתים הוא ללא ספק “מלך השלטים” ונהנה מחשיפה מקסימלית בישוב. בקדימה בכל בית שלישי (בדומה לקרן בצורן) ניתן לראות שלטים שלו, בעוד בצורן קיימים גם לא מעט שלטים.

עבודת שטח: לא מורגשת עבודת שטח בצד של גולברי. עדין לא ברור אם תעשה בהמשך או שפשוט משקיעים את האנרגיות בגיוס פעילים חדשים באמצעות קבוצת הפעילים שלו שהינה מאד נאמנה, אקטיבית ומשפיעה בישוב.

דיגיטל: גולברי היה האחרון להקים עמוד עסקי ולהצטרף לעולם הדיגיטלי בקמפיין. הוא העלה מספר סרטונים, אך נראה כי מרבית המשאבים מושקעים בפורמים השונים ופחות בקידום של התכנים השונים בדיגיטל.

ברמת חיפושים בגוגל, בוצעו במהלך החודש האחרון 68 חיפושים של השם יצחק גולברי בגוגל.

פעילות בפורומים השונים: יותר מכל קבוצה אחרת, גולברי נהנה מחשיפת שיא בפורומים השונים בישוב עם קבוצת פעילים רועשת ונאמנה דוגמת: מעין סבר, צור יהב, עדיאל אלקלעי, אלזה דרעי שמחי ועוד.

בתחילת הדרך היתה תחושה (שלי בכל מקרה) של עיסוק בהמון נגטיב, אך לשמחתי בשבוע האחרון הקמפיין נהיה חיובי והפורומים נעימים יותר, מה שיעזור לדעתי ויחזק את גולברי בטווח הרחוק.

רשימה: הרשימה עדין לא פורסמה באופן רשמי אך נראה כי היא תכלול את צ’וך, יוסי אדירי ותמי רוטמן.

מדגמים: גולברי וצוותו החליטו לא לקחת חלק ברוב המדגמים שבוצעו שאינם סקרי פייסבוק. בסקרי הפייסבוק של צור גולברי זוכה תמיד במקום הראשון בעוד במשאל הרחוב של הפורטל הוא זכה במקום השני.

חוגי בית: הצטרף שלישי לעולם חוגי הבית (לאחר קרן ותומר) וערך המון חוגי בית בתקופה האחרונה. חוגי הבית שלו מתקיימים בצורה שווה (באופן יחסי) בין קדימה לצורן ונראה שהוא זוכה לכמות משתתפים גדולה במרבית חוגי הבית שעם יכולת השכנוע שלו, מביאה לא מעט מצביעים חדשים.

 

אנחנו מבטיחים להמשיך לעדכן על התפתחויות בזירה הפוליטית ומזמינים אתכם לקרוא את קורות החיים, חדשות, זמני חוגי בית ועוד בזירת הבחירות שבנינו עבורכם בפורטל קדימה צורן.

 

יש לכם חדשות לחלוק איתנו?
נגישות