כשפוגשים את עינת, הדבר הראשון שבולט הוא העיניים המחייכות והמכילות שלה שנותנות תחושה של ביטחון, ניסיון ותבונה. נתי אבחנה וטיפלה במאות ילדים ובני נוער ולמרות זאת קיים ניצוץ של התרגשות בעיניה כשהיא מספרת על העבודה שלה.
עינת (נתי) עינת, הינה מאבחנת ללקויות למידה והפרעות קשב וריכוז (HDAD) , בעלת קליניקה פרטית בבני ציון הפסטורלית (3 דק’ מרעננה) ורכזת תחום אבחון באגודת ניצן, חדרה. בזכות הניסיון העשיר, המומחיות הרבה והיכולת הבינאישית הגבוהה, עינת מעבירה השתלמויות למאבחנים, הדרכת הורים, וכן מצליחה להתאים את עצמה לקהל רחב של מטופלים: מילדים בביה”ס היסודי, דרך תלמידים אשר מתכוננים לבגרויות, סטודנטים ועד מבוגרים אשר בזכות המודעות הגבוהה להפרעות קשב ולקויות למידה בשנים האחרונות, פונים לעינת שתקל על התמודדויות העסקיותF וקשיים בחיי היומיום שבמשך שנים נאבקו לבד, ללא עזרה והכוונה.
עינת מעניקה טיפול מקיף, יסודי ומקצועי בכל מעטפת הסיוע שמקבלים ילדים עם לקויות למידה ו/או הפרעות קשב. החל מאבחון מקצועי, דרך אימון אישי, הקניית אסטרטגיות למידה, הוראה מותאמת אישית וכלה בהדרכת הורים כדי להעניק להורים כלים להתמודדות על האתגרים העומדים בפניהם ולהוות עבורם אוזן קשבת.
הבידול של עינת, נעוץ בהיכרות רבת השנים שלה עם מערכת החינוך הן בפן המקצועי והן בפן האישי, כאמא לחמישה ילדים בוגרים. מתוך כך למדה עינת כיצד הפרעות קשב ו/או לקויות למידה עשויות להשפיע על הילד.ה מעבר לבסיס האובייקטיבי עקב טיפול או חוסר טיפול של הסביבה החינוכית. עינת לא באה בהאשמות לאף גורם ומודעת למגבלות של מערכת החינוך, יחד עם זאת היא יודעת היכן ילדים עלולים ליפול בין הכיסאות ולכן לוקחת אותם אליה ושמה לה למטרה לטפל בילד.ה אצלה בקליניקה תוך התייחסות לצד הקוגניטיבי/ לימודי , לצד הפן הרגשי שלעיתים משפיע אף יותר מהבעיה המולדת ולסיום, רותמת את המבוגרים שנמצאים סביב הילד, כולל המורים, בכדי לעצור ולאפשר לילד.ה לטפס מעלה.
כעת בתקופת הקורונה, מספר הילדים אשר הציגו סימפטומים של הפרעות קשב או לקויות למידה, עלה. שאלנו את עינת, כיצד “פתאום” ילדים שבשוטף לא הראו סימני קושי בלימודים, לפתע מתקשים. עינת הסבירה בתחום העיסוק שלה, שום דבר אינו “פתאומי” ולכל דבר יש הסבר ותהליך. רק צריך לדעת כיצד להקשיב ולמה לשים לב.
ענית הסבירה, את השפעות הקורונה באופן הבא: כאשר הילדים נמצאים יותר זמן בבית, באופן טבעי צורכים יותר זמן מסך, סדר הארוחות יוצא מאיזון, אוכלים יותר דברי מתיקה ועוד ועוד …
הפרעת הקשב נגרמת כתוצאה מגורמים גנטיים, בעיקר נוירולוגיים. עם זאת גורמים חיצוניים סביבתיים כגון אירועים טראומטיים בחיים, הסחות דעת מרובות, חוסר פעילות גופנית, אלרגיה למזון, צריכה מוגזמת של סוכר וכדו’, עלולים להחריף את הסימפטומים של הפרעת הקשב. כל הסימפטומים האחרונים הינם נחלת הכלל בתקופת קורונה ובזמן לימודי זום ושהות מרובה בבית, במיוחד בקרב התלמידים בכיתות הגבוהות.
ילדים או נערים בעלי הפרעת קשב שטרם אובחנה-בזכות יכולתם לייצר מעקפים באופן עצמאי, מתקשים להמשיך לבצע זאת באותה מומחיות. זה הרגע שבו אנו כהורים שמים לב לשינויים, נורות מתחילות להידלק ויש לתת לצעירים כלים והכוונה להתמודד עם הקשיים מוקדם ככול שאפשר על מנת למנוע פער לימודי וכמובן קושי או משקעים רגשיים – במיוחד אצל ילדים בעלי הפרעות קשב אשר מאובחנים לעיתים קרובות כילדים הישגיים ומאוד מודעים לעצמם.
עינת ריכזה עבורנו מספר המלצות שיסייעו לנו לצלוח את הלמידה מרחוק שלצערנו עשויה לחזור אל שגרת היומיום שלנו (את ההמלצות רשמו בלשון זכר, אך כמובן מייחסות לשני המינים):
צרו שגרת בוקר – שגרה שמקבילה לשגרת ההליכה לבית הספר. גם ההליכה לבית הספר אינה נעשית לעיתים בחשק מלא, אבל במרבית הפעמים הולכים, כך גם ה”הליכה” לשיעור הזום.
צרו פינת עבודה – פינה שקטה, ללא טלוויזיה ורעשי רקע וכמה שפחות מסיחים חזותיים או שמיעתיים. ילד שאוהב לנשנש … תאפשרו לו… תכינו מראש את המזון עם כוס מים ליד, תכינו כלי כתיבה. ילד שאוהב לצייר תוך כדי הקשבה, תאפשרו לו. תאפשרו הפסקה קטנה…ילד שכבר כותב, תבקשו ממנו לכתוב בצד דברים שלא לגמרי הבין.
תכננו מראש מה לעשות בהפסקה – ספורט, ריצה מסביב לבית, צפייה בטלוויזיה לפרק זמן מוגדר מראש, שיחה על השיעור שהיה, מה היה נחמד, קשה, מה הצחיק, הכעיס… נסו לשאול שאלות ספציפיות ופחות לשאול שאלות של “איך היה?”. גרמו לו לשים לב אפילו למה המורה לבשה, מה היה מסביבה, גרמו לו לשים לב גם לסביבת העבודה של ילדים אחרים (בהמשך יכולת הקשב תהיה ספציפית יותר וממוקדת למורה), מי דיבר הרבה, מי שותק יותר, מי חסר וכו’.
עינת מאפשרת לחברי סיטי פורטל שיחת ייעוץ חינם, כך שהמלצתנו היא כי בכל שינוי או או הקצנה של התנהגות מוכרת, כדאי להתקשר ולשוחח עם עינת. ייתכן כי נוכל לשפר פלאים את שגרת ילדינו, להעצים את הביטחון והחוסן הנפשי שלהם וכמובן לקדם את היכולות הלימודיות.
עינת עינת-מאבחנת דידקטית מומחית ומטפלת בלקויות למידה, קשב וריכוז
052-3790912
https://www.einat-skills.com/