המשפיעים: ראש מועצת קדימה המיתולוגי – עזרא לוי

אי שם כילד ברעננה בשנת 1983, קדימה היתה מקום שלא נכנסים אליו.

מקום מסוכן.

בדיוק בשנה הזו נכנס ראש המעוצה הצעיר ביותר שהיה בישוב לתפקידו – קוראים לו “עזרא לוי”.

קדימה של הימים ההם היתה מקום של הזנחה, עזובה ועמוסה בפשע ועבריינות והכילה 3,500 תושבים כשהישוב מדורג במעמד סוציאקונומי 2 (מתוך 10).

עזרא מספר שכתושבי הישוב היו יוצאים בערב לחתונה, היה צריך להביא שומר לבית כי אם הוא לא היה, היה ברור שתהיה פריצה לבית.

בימים שעזרא נכנס לתפקידו במועצה, המועצה היתה גרעונית וללא כסף לעובדים. הוא מספר על ימים בהם שרפו לו צמיגים בכניסה למועצה.

כאדם מוכשר ואנרגטי הוא נכנס למועצה והתחיל לעבוד. הוא החל לייצר תכניות עבודה בתחום החינוך, בנייה ושאר התחומים החשובים במטרה להפוך את קדימה למה שהיא הפכה להיות כיום. כנראה שעזרא הצליח.

אלו הימים שלפני האיחוד בין קדימה לצורן והמטרה שלו היתה ברורה – להתחיל בחינוך.

הוא החל לבנות מוסדות חינוך ולהחליף את מנהלי בתי הספר באנשים שיוכלו לקדם את הישוב “ולנקות אותו ממה שרע”.

במקביל הוא החל לעבוד על תכניות בניה לישוב במטרה להתחיל להכניס כסף לישוב ולהביא אנשים שיובילו את הישוב קדימה.

לא מזמן אמר לי אחד האנשים הוותיקים בישוב, שזו נקודת השינוי בהפיכת הישוב ממקום בעייתי למקום שהגענו אליו כולנו.

הוא הוריד את רבי הקומות לטובת שכונת בני ביתך, בנה בשכונת האלון והחל לאט ובטוח לקדם את הישוב עם תכניות שעד היום באות לידי ביטוי. המטרה היתה ברורה – היטלי השבחה שיאפשרו למועצה לצמוח מבחינה פיננסית ובמקביל הבאה של אוכלוסיה איכותית לישוב.

מה שיפה שגם בשנים הללו שבהם פחות התעסקו במילה “שטחים ירוקים” הוא התעקש לקדם לא מעט שטחים ירוקים בישוב שיאפשרו לתושבים איכות חיים לצד בניה מאסיבית שקודמה.

באיחוד בין קדימה לצורן הוא כבר לא טיפל, אך הוא מספר שבזמנו יוסי מלכה (ראש המועצה של צורן) והוא פעלו יחדיו מול הוועדה בהתנגדות לאחד את הישובים, אך הוועדה היתה בשלה.

אני שואל אותו על תחושותיו לגבי תוכנית המתאר והאיום להפוך את קדימה צורן למפלצת נדל”ן והוא מספר לי שהוא הכין תוכנית אב שהוגשה במאי 2003 (חצי שנה לפני שעזב) שלא טופלה בצורה טובה לדעתו במרבית השנים אך לדעתו שביט ניסה לתקן מה שניתן, אך זה בעייתי כי התוכנית כבר כמעט היתה בשלה לגמרי. הוא די בטוח שהתוכנית לא תגיע למימדים המדוברים ולא נהיה כאן בסופו של דבר 50 אלף תושבים.

הדבר הכי מדהים בעזרא הוא המספרים שהוא שולף. מדובר באדם חריף עם זכרון פנומנלי שיודע לשלוף את המספרים ברמת השקל על כל פרויקט ופעילות בישוב. נראה שלמרות שהוא בוחר לא להיות מעורב ברמה הפוליטית, הוא יכול לספר מתוך שינה, כמה גרעון היה באיזה שנה, כמה תקציבי איזון המועצה קיבלה ומתי, כמה כסף הכניס כל פרויקט, על החוב שנמחק מול קולחי השרון וכל מספר כזה, הוא יודע ברמה מדויקת של השקל ולא רק את המספרים הגדולים.

עזרא לוי נבחר לראש מועצת קדימה במשך 4 קדנציות רצופות עם כ- 60% תמיכה בו בבחירות בממוצע. בדרך שכמעט ולא רואים כבר כיום, הוא החליט לפרוש מתפקידו לאחר 4 קדנציות בשנת 2003 (ערב האיחוד בין קדימה לצורן).

כשרוצים לראות הישגים של ראש מועצה במספרים, צריך ללכת בסופו של דבר למדדים שכולנו מכירים – עזרא לוי קיבל ישוב במדד סוציאקונומי 2 והחזיר אותו לאחר 4 קדנציות שהוא כבר במדד סוציאקונומי 7 (!!!) עם 13,000 תושבים בערב האיחוד!

קדימה שכולנו פחדנו להיכנס אליה, הפכה להיות קדימה-צורן בינתיים – מקום שאנשים רבים חולמים לחיות בו. לעזרא לוי מגיע קרדיט עצום בדבר הזה.

כיום עזרא בן 74, מתגורר עדין בישוב כמובן (כמו חלק גדול מבני משפחתו – ילדים, נכדים ואף נין ראשון שנולד לא מזמן). הוא עובד עם בתו כעורך דין ונראה שנהנה מהחיים.

ברמה הפוליטית הוא בוחר להיות לא מעורב, אך בבחירות הקרובות הוא תומך בשביט מס ואף ימוקם במקום ה- 13 ברשימה כמקום של כבוד.

כששאלתי אותו מדוע הוא בוחר בשביט הוא אמר לי: “שביט הוא איש הגון וישר ואני חושב שבמשך החמש שנים הללו, כמעט לא נתנו לו לעבוד ברמת המועצה. אפשר לראות את ההתקדמות בישוב בחודשים האחרונים ואני מאמין שהוא יוכל להוביל את הישוב למקום שבו הוא צריך להיות”.

כבר קיימתי לא מעט ראיונות בפורטל, אך הפעם ראיינתי אגדה. אדם שלקח ישוב במצב רע והביא אותו להיות אחד הישובים הטובים בישראל. הקרדיט שהוא מקבל מתושבים ותיקים שמגדירים אותו כמושיע והאיש שהישוב שלנו חייב לו הכל, ברור לי עכשיו.

כשסיימנו אמרתי לו תודה מעומק ליבי. על הראיון שהסכים לקיים ועל הישוב.

שניהם התקיימו בזכותו.

עזרא לוי

יש לכם חדשות לחלוק איתנו?
נגישות