כמעט יוצאים לדרך … התוכניות של קרן גרין – חלק א’

בעוד פחות משבועיים, קרן גרין תיכנס לתפקידה.

יחד עם מועצה חדשה וקואליציה די פשוטה להקמה, תתחיל תוכנית “מאה הימים” – אותו מונח שנהוג להשתמש בו בכניסה לתפקיד של נשיא חדש בארצות הברית, שאומץ בכל העולם ואף בעולם העסקי.

במקרה של המדינה שלנו, הידועה בביורוקרטיה המייגעת, ודאי ייקח הרבה יותר מ- 100 ימים כדי להתחיל לעשות שינוי, אך אין ספק שבמידה וקרן תצליח להיכנס בסערה למועצה, יכול להיות שנרגיש שינוי מהיר יחסית.

מהן המשימות העיקריות שעומדות בפני קרן?

דבר ראשון הוא העולם שהיא מגדירה “עולם המשאבים” – קרן חילקה בתכניתה את העולם הזה ל- 5 תחומים:

1. פיתוח אזורי מסחר ותעשייה – פעילות נדרשת בדחיפות לישוב לצורך העלאת ההכנסות מארנונה. אלו מסוג הדברים שנרגיש בישוב בתוך שנים ולא חודשים בתקווה שיעשו בהצלחה.

2. ועדה מקומית לתכנון ובניה – הקמת ועדה תוכל להתבצע במהירות יחסית מכיוון שבעבר כבר התקבלה החלטה ליישם. מטרת הועדה היא לשלוט בקצב ואופן הבניה בישוב.

תחת העולמות הללו, אני בוחר להתייחס גם לטיפול בתוכנית המתאר המפורסמת שקרן הובילה את ההתנגדות אליה וגם במצע שלה הבטיחה שתמשיך לעשות מה שניתן כדי לעצור את התוכנית מיישומה במבנה הנוכחי ובמקביל לוודא שתוכנית מתחם A (השכונה המתוכננת שתקום ממערב לשכונת בנה ביתך בקדימה), תתנהל ותתוכנן בצורה טובה יותר עם ההערכות ולמידה מהניסיון של רמת אמיר, שכללה לא מעט בעיות בתכנונה.

במסגרת זו אתייחס גם לשיקום השיכון בקדימה – קרן התחייבה לקבל החלטה בשנה הראשונה שלה בתפקיד עבור המקומות שבהם טרם התקבלה החלטה כדי לממש את הפתרון הנכון (פינוי בינוי / תמ”א או תוכנית אחרת).

3. הקמת קרן לפיתוח קדימה צורן ולעזרה הדדית -לדעתי האישית אחד הפרויקטים החשובים לישוב שיאפשרו לגייס כספים ומשאבים לטובת הקהילה, הרווחה והספורט בישוב. לדוגמה, לקבל מפילנתרופ יהודי תרומה על סך מיליון דולר לטובת בניית מגרש ספורט שיוכל להיקרא על שמו וכו’. פעילות מבורכת שקרן מביאה עמה ניסיון מעבודתה בעיריית תל אביב ואני מקווה שתיישם בהצלחה.

4. מנהלת עסקים – פעילות שאמורה להפוך את חיי העסקים בישוב לטובה יותר ולספק להם תמיכה ומשאבים במטרה להגדיל את העסקים שלהם ולהביא עסקים נוספים לישוב. עסקים נוספים לישוב = הכנסות ארנונה מעסקים עולה.

5. “קול קורא” – קבלת תקצוב מהמדינה בתחומי חינוך, רווחה, איכות סביבה, נוער וספורט באמצעות תוכנית או פרויקט שיתוקצב מכספי מדינה. אחת התוכניות של קרן היא ליישם זאת באמצעות בתי הספר.

תחום נוסף שקרן שמה עליו דגש הוא שירות לתושב ובמסגרתו קרן שמה לה ליעד לאחד את אגפי המחלקות והמועצה תחת קורת גג אחד. הדבר מצריך בנייה מחדש של בניין המועצה וכיום יש לא מעט שיטות ליישם זאת ללא השקעה חד פעמית גבוהה. נראה שהמבנה הקיים שמשמש את הישוב שלנו שנים רבות, זכאי לשדרוג.

מדובר בפרויקט ארוך טווח וסביר שייקח זמן ליישום.

במקביל לשירות לתושב, קרן גם מבקשת לשנות את היחס לתושבי כאל לקוח וככזה לשדרג את חווית השירות עם אמנה ויעדים מדדים על חווית השירות, שדרוג המוקד, מתן פתרונות דיגיטליים כוללים, הנגשת מידע ועוד. נראה שאלו דברים שנוכל להרגיש כבר בשנת 2019.

נסיים את חלק א’ עם נושא שנוגע ומטריד באופן תמידי תושבים בכל ישוב בישראל – חזות הישוב.

לפני הכל, קרן מדברת על בניית תוכנית אב יישובית, רב שנתית, עם מפרט מדובר לפרטי הרוחב (מנורות, פחים, ספסלים ועוד) כדי שהישוב “ידבר”בשפה עיצובית אחידה. הכל בהתאם ללוחות זמנים שיקבע מראש.

הדברים הללו יקרו במקביל לתוכנית לשיפור התאורה וההצללה וגם המדרכות.

התוכנית ליישום מבוססת על שלושה תחומים:

מתן שירות איכותי – קרן דיברה על הצורך בהגדלת המשאבים לצורך ניקוי הישוב במקביל לפיקוח על הגורמים המבצעים, הרחבת שירותי הגינון, שדרוג פינת המחזור,  ואפשרות לפינוי פסולת גדולה ע”י הרשות בימים מסוימים בתיאום עם המוקד.

חינוך והסברה – פעילות בבתי ספר וקמפיין ישובי לצורך הסברה בתחום.

פיקוח ואכיפה – כנראה הדבר החשוב ביותר ליישום. מי שעובר על החוקים, יקבל התראה ובהמשך קנסות.

עד כאן חלק א’ של העתיד שלנו שיתחיל לבוא לידי ביטוי בקרוב.

בהמשך (חלק ב’) נכתוב על המשימות בתחום החינוך, קהילה ורווחה, תרבות, תחבורה ועוד.

יש לכם חדשות לחלוק איתנו?
נגישות