כמה כסף עולה לרוץ לבחירות ומי משלם על זה?

לכל מקום שאנו מסתכלים בחודשים האחרונים, אנחנו מרגישים בחירות.

מכבישי הגישה לישוב שמציגים שלטי חוצות עם המועמדים, שלטים על גבי אי תנועה ברחובות הישוב, שילוט על הבתים השונים, הפרוספקטים בכניסה לבתים וכמובן בדיגיטל אשר מציג פרסומים רבים בפייסבוק.

התקופה הזו היא תקופת הזהב של המדיות השונות ובמסגרתה הם מוצאים עצמם לעיתים מתווכים ומפשרים בין המועמדים השונים שרוצים באותה תקופה לפרסם במיקומים אסטרטגיים.

במציאות העצובה של ימינו, כבר לא מספיק להיות איש ציבור ראוי ומוערך. צריך להיראות. ולהיראות עולה כסף … המון כסף!

כמה כסף? מאיפה בא הכסף? ושאלת השאלות – כמה זה עולה לנו?

בשיחותי עם גורמים שונים בעלי ניסיון רב בתחום הבחירות המוניציפליות, הם חלקו את את מקור ההוצאות לבחירות והם מציינים את ההוצאות הבאות: מנהל מטה, אסטרטג / קמפיינר, מנהל דיגיטל, מנהל תוכן, צלם וידאו וגרפיקאי שמשמשים כמוצאים לפועל של כלל הפעילות.

בנוסף לפעילות זו יש הוצאות דוגמת: דפוס, פרסום במדיות הדיגיטליות, הפצה, שלטי חוצות, שלטי אי תנועה, פרוספקטים ופרסום בעיתונות.

לעיתים גם יש הוצאות על מטה, טלפוניה, מחשוב, תוכנה לניהול הבחירות וכמובן עובדי מטה.

בעוד בעיר בינונית דוגמת הוד השרון ההוצאה הנדרשת למועמדים מובילים יכולה להגיע לכ- מיליון וחצי ש”ח, ההוצאה למועמדים פחות בולטים תגיע לכחצי מיליון ש”ח.

עבור קדימה צורן, מעריכים המומחים כי המועמדים נדרשים להוציא סכומים שנעים בין 150 אלף ש”ח ל- כחצי מיליון ש”ח.

במקביל להוצאה העצומה הזו מועמדים נדרשים לעיתים קרובות להפסיק את עבודתם לתקופה לקראת הבחירות, מה שהופך את העסק ליקר הרבה יותר.

בישובים רבים חלק מהמועמדים בוחרים לחבור למפלגה פולטית שעוזרת במימון חלקי של הבחירות. בישוב שלנו לדוגמא, חברו אושרי קולני, רמי קובריגרו ומירית מוצפי אשר רצים כסיעה העוסקת בתחום החינוך למפלגת העבודה וקיבלו מהם מימון בשביל לקדם את פעילות הסיעה בבחירות הקרובות בתקווה להיכנס למועצה.

בישוב שלנו, כלל המעומדים לראשות המועצה רצים באופן עצמאי וללא תמיכה חיצונית של מפלגה ונאלצים לממן את הבחירות מכספם ומכספי תרומות.

ממה שידוע לי, מרבית המועמדים בישוב נעזרים בקמפיינר / אסטרטג אשר מגדיר את הלך הרוח בקמפיין. בנוסף לאסטרטג, חלק מהמעומדים גם נעזרים בצלם וידאו וכמובן גרפיקאים.

כל המעומדים משקיעים כספים רבים בדפוס ושילוט חוצות (יצחק גולברי, שביט מס ותומר יעקב) / שילוט אי תנועה (קרן גרין) וחלק מהם משקיעים כספים בקידום בדיגיטל.

אצלנו, אף אחד מהמועמדים לא “בנה” מטה בחירות ייעודי במשרד מקומי, אך מסביב יש צוות גדול שלהערכתי חלק מהצוות שעובד בשטח בתליית שלטים, ארגון וכו’, מקבל שכר.

אחרי שלמדנו כמה עולה לרוץ בבחירות, הגיע הזמן לגלות מי משלם על זה!

ראשית , אדם בעל הון עצמי גדול יכול להנות מיתרון משמעותי ולהשתמש בהון בשביל לנהל קמפיין יקר ומשמעותי יותר ממועמדים שאינם בעלי הון.

מועמדים שאינם בעלי הון עצמי נעזרים במקרים רבים בהלוואות בהנחה שיקבלו חלק מהכסף בחזרה מהמדינה (פירוט בהמשך).

במקביל, מרבית המועמדים מגייסים כסף מתורמים שונים. בעבר, נושא זה היה פרוץ לחלוטין ונעשו בו אין ספור מעשים בשטח האפור הן בפוליטיקה הארצית והן בפוליטיקה המקומית.

נושא התרומות הוסדר בעזרת חוקים שונים שהועברו ע”י ממשלות ישראל וכיום מועמד יכול לקבל תרומות רק מאנשים פרטיים (לא מחברות וארגונים כפי שהיה בעבר) בגובה של עד 5,000 ש”ח. בישראל כמו בישראל, הפתרון לתרומה גדולה יותר של בעלי הון בא לידי ביטוי בכך שבעל הון עם שני ילדים לדוגמא, יכול לתרום 5,000 ש”ח מטעמו, 5,000 ש”ח מטעם בן/בת הזוג, ו- 5,000 ש”ח בשם כל אחד מהילדים ובכך להביא את התרומה שלו לסך של 20,000.

החוק מחייב דיווח למבקר המדינה ואנו יכולים לראות באתר אינטרנט ייעודי את סך התרומות שכל מועמד גייס ומאיזה מקור.

בישוב שלנו, מבין ארבעת המתמודדים דיווחו שניים על תרומות:

קרן גרין דיווחה נכון לעכשיו על תרומות בגובה 27,500 ש”ח כאשר 21,000 ש”ח הגיעו מתושבי קדימה צורן ו- 6,500 ש”ח הגיעו מאנשים המתגוררים בצוריאל וראשון לציון.

יצחק גולברי דיווח עד עכשיו על תרומות בגובה 53,770 ש”ח כאשר תרומה אחת על סך 910 ש”ח הגיעה מתושב קדימה צורן (יצחק גולברי בעצמו על פי הרישום) ושאר התרומות הגיעו מאנשים המתוגררים בנתניה, הרצליה, פורת, רעננה, תל אביב, שדי חמד, רמת גן, ראשון לציון והרצליה.

שני המועמדים הנוספים, שביט מס ותומר יעקב לא דיווחו נכון לעכשיו על תרומות.

וכמו תמיד, בסופו של דבר, על השלטים, הפרסומים, אנשי המקצוע והקמפיין, אנחנו משלמים.

בשנת 1993 עברו אחד החוקים המשמעותיים בתחום מימון הבחירות אשר קבע כי כל סיעה ורשימה יהיו זכאיות למימון הוצאות הבחירות שלה מאוצר המדינה.

לפני כשנתיים הועבר חוק חדש בחסות הליכוד שלקח את כספי המיסים שלנו והגדיל את תקציב המימון של הבחירות לרשות המקומית ב- 150 מיליון ש”ח נוספים. לראשונה התווסף גם תקציב למימון בחירות למועמדים לראשות העיר / מועצה (ולא רק לסיעות השונות) במידה ויקבלו יותר מ- 30% מהקולות.

בהתייחס לסיעות, עד 2003 כל תושב היה “שווה” 42 ש”ח ובבחירות הקרובות כבר כל תושב “שווה” יותר.

בקדימה צורן רשומים 16,600 תושבים בעלי זכות בחירה, כך שעבור כל מנדט מתוך 13 המנדטים בישוב, יקבלו הסיעות השונות מעל 54 אלף ש”ח כאשר עבור כל אישה ברשימה, יינתן בונוס בגובה של כ- 10%.

בנוסף וכפי שנכתב, מועמד לראשות המועצה שיזכה במעל 30% מהקולות, יקבל חלק מהכסף חזרה.

בשביל להקל על המועמדים והסיעות השונות, הם יכולים להפקיד ערבות ולקבל חלק מהכסף כמקדמה עבור מנדטים עתידיים ולהפוך את חייהם למעט יותר קלים.

בסופו של דבר, מועמד אשר ישקיע לדוגמא כ- 250,000 ש”ח ויצליח לקבל 4 מנדטים במועצה ומעל 30% מהקלות במירוץ לראשות, יכול למצוא עצמו “מרווח” מהפעילות.

בעוד כחודש וחצי יתקיימו הבחירות. השלטים יוסרו, השגרה תחזור לחיינו וכספי המיסים שלנו ינדדו למקום אחר. כנראה שגם הפעם, לא למקום הנכון.

כמה עולה לרוץ לבחירות

יש לכם חדשות לחלוק איתנו?
נגישות