המשפיעים:
ריקי לוי ביטון ועדיאל אלקלעי – מנהלי קבוצת “קדימה צורן הבית שלי”

צריך לדבר עם ריקי ועדיאל על הישוב כמה דקות בשביל להבין שהם משקפים בצורה מלאה את מה שקדימה צורן הפכה להיות.

עדיאל נולד בישוב לפני כ- 40 שנה למשפחה שהיא קדימה וקדימה זה היא – סבא וסבתא שהיו כאן מתחילת הדרך, הורים שהמשיכו את הדור הראשון בישוב ועדיאל שכמובן בנה את ביתו כאן ולפני כחודש הגדיל את אוכלוסיית הישוב בזוג תאומים מקסימים.

כשעדיאל מדבר על קדימה הוא מתמלא באדרנלין ומדבר כמו אדם מאוהב. והוא אכן מאוהב בישוב.

מהצד השני הגיעה ריקי שבנתה את ביתה עם בעלה ושלושת ילדיהם בקדימה לפני כ- 5 שנים והתאהבה במקום.

יחד, בדיוק כמו הישוב המאוחד שנבנה כאן, הם מייצגים את קדימה צורן בצורה הטובה ביותר – תושב ותיק ותושבת חדשה שחברו יחדיו ובנו עבורנו בפייסבוק בית דיגיטלי לתושבי הישוב.

לפרויקט הזה היה רק שם אחד מתאים “קדימה צורן הבית שלי”.

בשבועות האחרונים הבית הזה הפך להיות בית של מעל ל- 10,000 תושבי הישוב שבוחרים לבקר בו ברמה היומיות להתעדכן, לשאול, להביא דעה, לבקש וכן … גם לריב מדי פעם.

בעוד אנחנו התושבים נהנים מכל רגע, ריקי ועדיאל נדרשים להשקיע המון משאבים בניהול הבית הזה. לנהל בית של 4 נפשות זה דבר מאתגר … נסו לדמיין איך זה לנהל בית של 10,000 אנשים.

איך נולדה קבוצת קדימה צורן הבית שלי?

ריקי: “הגענו לגור בקדימה מעט לפני הבחירות וכתושבת חדשה, היה לי חשוב להתעדכן במה שקורה בישוב. בזמנו היה פורום אחד בישוב וזה הפורום שנכנסתי אליו ומהר מאד הפכתי להיות פעילה.

לצערי הפורום רעש מתקופת הבחירות וכל דעה שלא היתה בקו אחד עם “הקו המנחה” של הפורום, הותקפה וזכתה למגוון האשמות –”את דמות פקטיבית”, “את מקבלת שכר עבור קידום מועמדים” וכו’. לאחר שעברתי תהליך ארוך של ניסיונות השתקה, הוציאו אותי מהקבוצה”.

במקביל לריקי, עדיאל עבר חוויה דומה בקבוצה והתנגדות שלו לניסיון רצח אופי שעשו לאחד המועמדים הביאה להרחקתו מהקבוצה.

בתקופה הזו, ריקי ועדיאל התחברו והתחילו להתכתב בפרטי על ההתנהלות בקבוצה ותוך כדי התהליך, הם הבינו שהם רוצים לבנות קבוצה חדשה שלדבריהם לא תכיל “משטרת מחשבות” כמו שהם חשו שהיתה להם בקבוצה השניה.

הקבוצה יצאה לאוויר העולם לאחר הבחירות וצמחה בערב אחד מ- 200 משתמשים ל- 1,100 משתמשים. הקבוצה החלה לשמש מקום מפגש דיגיטלי פתוח של התושבים וצמחה בהדרגה עד שהפכה להיות הקבוצה הגדולה בישוב וכוללת נכון להיום 10,137 חברים.

איך זה לנהל קבוצה מקומית?

עדיאל: “לפני הכל מאתגר. אנחנו חיים בעולם שבו אנשים הפכו להיות חסרי סבלנות ואלימים ברשת והתפקיד שלנו לא מעט פעמים, זה לעצור את זה לפני שזה מתחיל להיות רע.

אנחנו לא מתערבים בתוכן ונותנים חופש ביטוי בלי שום פריוולגיות לאף צד אבל יש גבול אחד ברור והוא הימנעות מלשון הרע.

אנשים לא יאמינו אבל פעמים רבות אנחנו נדרשים לבדיקה משפטית על פוסט כזה או אחר ואנו נעזרים בעורכי דין שעובדים איתנו ומייעצים לנו כיצד לנהוג. זה יכולה להיות פעם לשון הרע נגד תושב הישוב ופעם נגד מסעדה.

אנחנו גם לא מאשרים פרסום עסקים בפורטל, אבל כן מאשרים פרגון ותמיד שמחים לקרוא פוסטים חיובים כאלו”.

ריקי: מעבר למורכבות הקבוצה, בסופו של דבר אנחנו ישוב קטן וכולם מכירים את כולם ולפעמים שאנחנו מנסים להרגיע את הרוחות, מישהו נעלב. ולכן פעמים רבות אנחנו מנהלים שיחות בפרטי עם אנשים ומבקשים מהם לנהוג אחרת במקרים ספיציפים כשהמטרה היא שהכל יתנהל בצורה טובה ופשוטה, אך ללא פגיעה בגורמים בישוב”.

כששאלתי איך מתמודדים עם שיח מאתגר שהפך להיות אלים, ריקי אומרת שההתמודדות לא פשוטה ובהתחלה מוחקים תגובה אלימה ומזהירים אך במידה והאדם ממשיך בדרכו הוא יורחק מהקבוצה.

אלו תהליכים משמעותיים החלו בקבוצה והפכו למציאות בקדימה צורן?

עדיאל: “אני מרגיש שהתהליך הזו הוא תהליך שהפך להיות יומיומי. הקבוצה הפכה להיות סוג של המוקד של המועצה וזה בא לידי ביטוי בכך שאנשים מעלים פוסטים על בעיות שיש להם ובמקרים רבים הטיפול בהם מתקדם באמצעות הקבוצה”.

כמשתמש פעיל בקבוצה, אני חייב להודות שמספר פעמים העליתי פוסטים על בעיות כאלו ואחרות ויום אחרי הם טופלו לאחר שאנשים תייגו תושבים יקרים דוגמת יעקב כהן וחברי מועצה שמנסים לעזור לתושבים השונים.

כמו כן, לא מעט פעילויות קהילתיות מקבלות רוח גבית בקבוצה שעוזרת לרעיונות שעלו על הכתב להפוך למציאות בדמות ירידים, אירועים קהילתיים, הרצאות, הפגנות ועוד.

רגעים של גאווה בקבוצה:

ריקי: “רגעי גאווה יש לא מעט אבל הכי משמעותי בעיניי זה הוקרת התודה של התושבים והמילים החמות על הקבוצה”.

עדיאל: “אני מאד שמח על הפרגון שניתן בקבוצות לעסקים. הפרגון עובד תמיד יותר טוב מכל בעל עסק שהיה מפרסם בעצמו ולכן אנחנו בעד הפרגונים”.

האם כל הישוב נמצא בקבוצה?

ריקי מניחה שישנם עוד תושבים שמשתמשים בפייסבוק ואינם בקבוצה – חלק לא הצטרפו וחלק הורחקו בעקבות מעבר על חוקי הקבוצה.

מהכרותיי עם המספרים ותחום הדיגיטל, נראה שאם מורידים את הדור הצעיר ואת התושבים שאינם משתמשים בפייסבוק, נראה שאחוז ניכר מתושבי הישוב נמצאים בקבוצה, מה שממחיש את הכוח שלה ואת ההשפעה על החיים שלנו ביום יום.

לקראת שנת בחירות, עד כמה מרגישים את הבחירות?

לטענת ריקי ועדיאל הם מרגישים את הבחירות בקבוצה כבר המון חודשים ובתקופה האחרונה הם קיבלו החלטה שבבחירות הם יאפשרו פרסומים של המועמדים ואף הצגה שך לוחות זמנים של חוגי בית של המועמדים.

שומעים, קוראים ורואים שחשוב להם שתקופת הבחירות יתנהלו עם כבוד הדדי ובלי לשון הרע.

שאלה אחרונה וחשובה מאד – כמי שחיים את קדימה צורן 24 שעות, 7 ימים בשבוע. מה האתגרים הגדולים של הישוב לשנים הקרובות?

שניהם עונים בתיאום מדויק “תקציב, תקציב ותקציב. – השגת התקציבים ויכולת לדעת לעמוד איתן ולדפוק בדלתות ועל השולחנות הנכונים על מנת לקבל את המגיע”.

שני אנשים טובים מהישוב שלנו שקמים בכל בוקר מחדש בשביל לשמור על הבית הדיגיטלי שלנו בפייסבוק. הם לא מרוויחים מזה כלום מלבד היכולת לעשות את החיים בישוב טובים יותר ולעזור להמון אנשים לדעת, להתעדכן, לשאול ולחיות כאן.

ובסופו של דבר, אנחנו חוזרים לנקודת הפתיחה. אנשים שמקדישים ימים שלמים מהחיים שלהם ובין אם רצו זאת או לא, עדיאל וריקי הפכו להיות השיקוף של קדימה צורן – חדש ישן. קדימה צורן. עדיאל וריקי. הבית שלנו.

 

קדימה צורן הבית שלי

יש לכם חדשות לחלוק איתנו?
נגישות