המשפיעים: עו”ד שני אוכמן – האישה ששומרת על העתיד של הישוב שלנו

את הראיון הזה היינו אמורים לקיים ולהעלות במהלך חג פסח (חג החירות) ואין משהו סימבולי יותר מלראיין את שני שמנסה לדאוג לחרות שלנו במובן מסוים בתקופה הזו.

איפשהוא בין החופשים שלה ושלי, זה קרה רק בימים אלה, אבל האמת שהחרות שלנו חשובה כל השנה.

בכל מקרה, יש משהו עוד יותר סימבולי בכך שהראיון מתקיים מעט לאחר ההכרזה על כך שבשלושת החודשים הקרובים ינהל מנהל התכנון משא ומתן עם מועצת קדימה צורן על שינוי התוכנית בעקבות כלל ההתנגדויות שמגיעות מהתושבים והמועצה.

 

רקע למי שלא מכיר את תוכנית המתאר של קדימה צורן שהתפוצצה עלינו בתקופת הבחירות.

במדינת ישראל חסרים שטחים לבנייה ובשנים האחרונות במסגרת המאמץ להגדיל את ההיצע ובהתאמה להוריד את מחירי הדיור, רמנהל התכנון מוביל תוכניות רבות להגדלת ישובים שונים.

עבור קדימה צורן מסתובבת תוכנית מתאר מעודכנת הלוך וחזור כבר משנת 2008 ובשנת 2015 היא הופקדה. בשנים שלאחר מכן הגישה המועצה המקומית התנגדויות שונות, כאשר “שיא ההתנגדות” היה במהלך במסגרתו חתמו 2,200 מתושבי הישוב על התנגדות. למרות ההתנגדויות, בתקופת הבחירות, הודיעה הוועדה כי למרות ההתנגדויות, התוכנית תקודם.

בשביל לעשות סדר במספרים, כיום יש בישוב 22 אלף תושבים והתוכניות המאושרות לבנייה מיידית מאפשרות גידול של עד 36 אלף תושבים. אם המספרים הללו והגדילה המשמעותית מפחידה אתכם, אז על פי תוכנית המתאר המועדכנת, הישוב אמור לגדול לכ- 50 אלף תושבים.

הבשורות הטובות הן כי הערר האחרון שהוגש ע”י המועצה יוקפא והישוב יזכה לאוזן קשבת על שינוי התוכנית במסגרת המשא ומתן שיתקיים עם הוועדה המקומית. זה אומר שיש הבנה על כך שבישוב יש התנגדות משמעותית גם מזירת התושבים וגם מזירת המועצה, וראש מועצה כבר הודיעה כי היא בעד פיתוח הישוב אך רק באופן שלא יפגע באיכות החיים של התושבים ובמסגרת עבודת הכנה טרם הפיתוח בדמות תשתיות, תחבורה וכו’.

 

אז אחרי הרקע, בואו ניתן את הכבוד למי שכבר מספר שנים זמן עובדת ימים ולילות בהתנדבות מלאה בשביל להציל אותנו מהתוכנית הזו.

קוראים לה שני אוכמן – היא גדלה במושב בצפון ומשם עשתה מסלול שבו עברה בירושלים במסגרת לימודיה באוניברסיטה העברית, תל אביב והגיעה בעקבות בעלה יקי לישוב ב- 2013 והם מגדלים יחד את ילדיהם במקום שהיא מאד אוהבת.

בחייה המקצועיים היא עורכת דין מקרקעין בעלת נסיון רב במגוון התחומים – מתכנון ובנייה ועד מיסוי נדל”ן. לעיתים ובעקבות בקשות של לקוחות, היא מוצאת את עצמה מתעסקת בדברים שמעבר לתחום המקרקעין דוגמת ליטיגציה וכו.

עד לא מזמן עבדה במשרד תל אביבי מוביל בתחום כאשר היא מחלקת את זמנה בין פעילות של המשרד שעבדה בו למשרד שהקימה, אך החל מהשנה, היא ממקדת את כל פעילותה במשרד הבוטיק שמתנהל כאן בישוב.

בשלב מוקדם של הראיון נפל לי האסימון – בעצם אחת הנשים שמובילה את המאבק בהתנגדות לתוכנית המתאר, היא זו שכעורכת דין מקרקעין יכולה להרוויח הכי הרבה ממנו.

זה אומר על האישה הזו המון. ואומר עליה רק דברים טובים. יותר חשוב לה איכות החיים שלנו כאן מהרווח הכלכלי שהיא יכולה לעשות לביתה מהתוכנית.

בכלל, הדבר הכי מרשים בכל השיחה היא הידע העצום שלה בתחום התכנון והבנייה. הרגיש לי לרגע שעם כל הכבוד לכך שהיא עורכת דין, הייתי ישן ממש טוב בלילה אם היא היתה אחראית על תכנון הישוב. הנסיון שצברה במהלך הקריירה והידע שיש לה בתכנון הישוב בעקבות כתיבת תוכנית ההתנגדות מרשימים ולא ניתן שלא להרגיש שהיא פשוט יודעת מה נכון עבורנו בכל ההיבטים – מנדל”ן מסחרי שמכניס כסף לישוב, דרך שמירה על צביון הישוב ועד הצורך המתבקש בהגדלת הישוב בהתאם לדרישת מנהל מקרקעי ישראל.

 

שאלתי אותה איך מישהי שהגיעה לכאן לפני פחות מ- 7 שנים כל כך מעורבת ומוכרות. היא מספרת:

“אני טיפוס חברתי שמדבר ומתערבב. מצאתי כאן המון חברים וחברות במסגרות השונות עם הילדים ובבתי הספר והתחברתי לאנשים. מהר מאד הרגשתי בבית בישוב”.

 

מה גרם לך להצטרף ולהוביל את תוכנית ההתנגדות?

“הגעתי למפגש של המועצה. נבהלתי מהתוכנית ואמרתי שכעורכת דין אני מוכנה להחתים את התושבים על תצהירים בהתנדבות כמובן.

שם התחלתי ללמוד את התוכנית טוב יותר. גיליתי איך יראה הנוף מול הבית שלנו. נבהלתי עוד יותר. מעבר לכך שהתוכנית לא ראילית וכוללת בניה לגובה בפרופרציות וחלוקה לא נכונה, היא לא כוללת התפתחות נכונה של מה שמסביב – תשתיות, תחבורה וכו’. אני יודעת איך שכונה אמורה להראות ולצערי זה לא מה שראיתי בתוכנית המתאר.

קיבלתי המון מידע מתומר יעקב ובעזרתו ובעזרת קרן גרין כתבתי את ההתנגדויות. הצטרפו אלינו תוך כדי תנועה המון אנשים טובים ואז בכמה ימי שישי ואמצע שבוע, קיימנו החתמות להתנגדויות.

היה מאד מרגש לראות עשרה עורכי דין מתנדבים ויושבים עם חותמות בשולחנות אין סופיים ומאמתים חתימות לתושבים אכפיתים כל כך שרוצים בטובת הישוב.

זה היה מדהים והגענו ל- 2,200 תושבים שחתמו על התנגדויות.

העבודה הטובה שנעשתה ע”י כל הנוגעים בדבר בפייסבוק ובעבודת רגליים בישוב, עשתה את שלה”.

 

כמי שמוערבת מבפנים, לאן הישוב הולך מבחינת בנייה בשנים הקרובות

“בחמש שנים הקרובות נראה כבר בניה במתחם A בקדימה של כ- 1,300 יחידות דיור.

באזור צפון קדימה תהיה בניה של כ- 4,000 יחידות דיור.

ברמת אמיר אנחנו צפויים לבנייה של 1,000 יחידות דיור ויש עוד יחידות דיור מתוכננות.

ברמה האישית, אני מקווה שיקרו שני דברים: שהמקומות שצריך לדאוג להם בישוב כמו יוספטל, בן צבי וכו’ יהיה בהם פינוי בינוי והתושבים יוכלו להנות משכונות חדשות בתקווה שגם יפותחו פתרונות יצירתיים לתחבורה ותשתיות.

בנוסף, אני מקווה שבאזור קדמת עדן במקום לבנות בתים או לדאוג לנוף שיהיה מכביש 4, יבנו שטחים מסחריים עם בתי קפה, מתחמי עבודה ופעילות שתכניס למועצה כסף מארנונה עסקית ולנו התושבים יהיו מקומות בילוי ופתרונות למשרדים שחסרים כיום”.

 

האם במסגרת מטה המאבק אתם עובדים היום עם המועצה?

“לשמחתי הרבה כן. אנחנו עובדים יחדיו ואני חייבת לשתף שאנו מוזמנים לכל אחת מהפגישות שיש בתחום. זה מאד משמח אותנו לראות שהעבודה הקשה שאנחנו עושים בתחום במסגרתה גם הצלחנו לגייס כסף עבור המאבק והנגשתו לתושבים, עוזרת ווהמועצה רואה אותנו כשותפים מלאים בתהליך. אני מקווה שהתוצאות של  השולחן הפתוח עם המועצה תשא פרי.

חייבת לשתף ברמה האישית שאנחנו כמעט חצי שנה אחרי הבחירות והאנשים שהתמודדו בבחירות ולא זכו, הבטיחו לפני הבחירות שאכפת להם מעתיד הישוב ושהם יעזרו במה שאפשר בנושא תוכנית המתאר, תחבורה וכו’ ובפועל אני רוצה שהם נעלמו. הם לא חלק מהשולחנות העגולים, לא בפגישות ולא מעורבים למרות שאנחנו צריכים את כל העזרה והקשרים בשביל להמשיך לעבוד למען הישוב.

אמנם הם לא נבחרו, אבל הם חלק מההנהגה ואני מצפה שהם יהיו שם בשביל לעזור לנו לעשות את העתיד שלנו כאן טוב יותר”.

 

נשמע שבמסגרת הפעילות הזו, את נמצאת בהמון צמתים פוליטים, האם לא חשבת לקחת חלק בפוליטיקה המקומית?

“לא. לקראת הבחירות, קיבלתי הצעות ממרבית המועמדים להצטרף לרשימה ולדרך, אך אני לא מעוניינת לקחת חלק בפוליטיקה.

אני עושה מה שאפשר ותורמת מזמני הפרטי והנסיון בשביל שיהיה כאן טוב יותר בלי להיכנס לפוליטיקה. אני שמחה על כל מאד”.

 

איך מצאת את עצמך מעורבת גם בנושא התחבורה?

“בסופו של דבר, נושא התחבורה קשור גם לנושא תוכנית המתאר. עד לא מזמן, מצאתי את עצמי בכל בוקר עולה על הרכבת לתל אביב, מסתכלת על חוסר התכנון – אין תזמון בין תחבורה ציבורית לקווי הרכבת, להגיע לרכבת זה פרויקט בלתי אפשרי. כשכבר מגיעים אין חנייה ואין מקום ברכבת כי הקרון מלא.

הכל מגיע לאותה נקודה שבה אין תכנון, תשתיות, תחבורה מתאימה ויש פגיעה באורח החיים שלנו.

הגענו לכנסת לפגוש את האנשים שאמורים להשפיע ואני מקווה שהפעילות שנעשית בתחום והחיבור שנעשה בין ראשי המועצות באזור, ישפר את עתידנו בתחום”.

 

מההכרות אתכם, תמיד חשוב לכם להחמיא לכל האנשים הטובים בדרך שעושים למען הישוב

“לגמרי! התגמול כי טוב שהיה יכול להיות לי הוא להכיר חברים ושותפים אמיצים לדרך, קרן גרין, תומר יעקב, אבי בראון, יוסי פרניק, יעקב סקאלי כהן, אבי בוסקילה, רון ליבר, איתי רכניץ, גידי אמבוס, אורי בכר, ליטל ורסנו, מעיין סבר, עדי בוים, עו”ד עמית מגידו, שלומית ברזילי קדם, ניב ובני קורן, מלי פרל,  שלומי מוכתר, עמית וגנר, אבנר ויעל שש, עדו טרייסטר, יפעת חיימוביץ, נדב איתן, רום אליעז, מאיה גפן, איה אדלשטיין, רועי ביצר, שגיא מימון, ברק דגן, ברק מלמד, יואל גילת, לילך אבירם ועוד הרבה תושבים מדהימים!”

 

אני לא יודע לאן הישוב הזה הולך ואיפה נצליח יותר ואיפה בפחות בלשמור על הצביון שכל כך חשוב לנו בישוב, אבל אני יודע שאני ישן יותר טוב בלילה כשאני יודע ששני נמצאת שם. מישהי שמעדיפה את טובת הישוב על טובתה האישית ומקדישה ימים ולילות בהתנדבות לטובתנו.

מישהי שכשגיע לכאן התנדבה בלשכת עורכי הדין ומעט שנים אחרי היא כתבה בעצמה ומובילה את תוכנית ההתנגדות למתאר, פעילה במטה התחבורה וכן … פעילה גם בעמותה הקהילתית של קדימה צורן.

תודה שני. תמשיכי לשמור עלינו ואנחנו מבטיחים לעשות מה שאפשר לעזור.

שני אוכמן

יש לכם חדשות לחלוק איתנו?
נגישות